tirsdag 26. oktober 2010

The Troll Hunter

                                http://cdn.screenrant.com/wp-content/uploads/the-troll-hunter-troll-on-r.jpg
(en liten rant om norsk film i førsten, les om The Troll Hunter etter Kill Buljo bildet)

Jeg har egentlig lenge oppbevart masse gretne tanker rundt norsk film, og har dessverre aldri fått de ut til folket. Nå som jeg har egen blogg er mulighetene uendelige for å klage om alt som faller meg inn. Problemet nå er at mye av det jeg ikke taklet med film Norge har blitt kraftig forbedret. Misnøyen min kom ikke av at filmene var så fryktelig dårlige, det kunne jeg overlevd. Men filmene hadde ikke noe sjel for å bruke et awesome ord. Det norske folk er ikke kjent for å tørre å tenke stort, og det gjenspeiler seg i alt som blir gjort. Filmene vi gav ut (og sikkert de eneste som fikk økonomisk støtte) var alle veldig enkle og uinspirerte. De feiler ikke på noen drastisk måte, de er faktisk verdig en titt, men de tilbyr ikke noe til filmverdenen. Man kan at se de har gode filmtekniske kunnskaper og at de vet hva de driver med. Vi virker rett og slett veldig redd for å feile, og det fører til filmer som ikke gir noe inntrykk annet enn at man ikke kan hate de fordi det egentlig ikke er noen grunn til å hate de, og DET hater jeg! Regner med at dere ser problemstillingen her!

Vi har jo filmer som dykket og orions belte, vet om et par til som er ganske bra som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. De er jo fra 18-pil og bue (endelig fikk jeg brukt det uttrykket!). I seinere tid har det jo kommet ut filmer som faktisk folk kan hate, som ofte resulterer i at folk også kan elske filmen, som Kill Buljo og død snø! Tommy Wirkola er et viktig bidrag for norsk film, og at redningen kom fra en same (samer lever av å snakke rart og ha mange farger på flagget, de har også en stor kniv. Så ikke mobb flagget deres hvis du ser de en kveld fullmånen er oppe, kilde Wikipedia) fra alta gjør det bare mer awesome! Han er en same uansett hva folk sier! For vi trenger filmer som gir et inntrykk, og som tør å være seg selv til det fulle. Man må tåle å lage noe folk hater for å bli bedre tror jeg. Prøve og feile er viktig for å bli bedre, og etterhvert bli satt på filmkartet. Vi har alltid vært milevis bak Sverige og Danmark for å nevne våre kjære naboer.

                            http://oslopuls.aftenposten.no/multimedia/archive/00016/Kultur_0000602823_jp_16341d.jpg

Meeeeeen, den siste tiden ødelegger mine ord bare mer og mer, for det popper jo ut en god del gode filmer. Rett og slett. Max manus var faktisk ganske bra, og på skrekkfilmer så er vi slettes ikke verst! Og nå kommer plutselig The Troll Hunter?! Som er tittelen på dette blogginnlegget, noe jeg skjønner godt hvis dere har glemt.
Denne filmen kom raskt og brutalt (thats what she said) på meg, over hele meg (SKJERP DEG!!)..Jeg ble overrasket da .. For etter å ha snoket igjennom VG og dagbladet for å se om det var noen nyheter om hvordan man skal takle å være best i en verden omringet av mindreverdige så fant jeg en trailer til: The Troll Hunters.
Jeg må innrømme at jeg var veldig skeptisk til dette, og min første tanke var "fy faen, nå kommer det til å være flaut å være norsk..igjen..", for av alle ting jeg trodde ville feile så er det en seriøs spillefilm om troll. For jeg har alltid syntes at norske troll er kjedelige, lite interessante og svært lite skumle. Så hvis det skulle komme en hel spillefilm om dette, da kunne det rett og slett ikke bli bra. Etter å ha sett traileren, og lest litt rundt både håper jeg og tror jeg at jeg kommer til å ta feil. Filmen er innenfor sjangeren mockumentary, det vil si at det er fiksjon som er filmet som om det skulle være fakta i et dokumentarformat og er ofte vinklet for å være morsomme. Denne sjangeren brukte Rob Reiner i sitt mesterverk "This is Spinal Tap" som handler om et fallende heavy metal-band som prøver å komme seg på kartet igjen. Troll hunters er også filmet slik at mye av det man ser skal være fra en av mediestudentenes kamera, noe som får en til trekke sammenligninger til Blair Witch Project og Paranormal Activites. Det skal bli veldig interessant å se hvordan de implementerer dette i sin film.



The Troll Hunter handler i korte trekk om en gruppe mediestudenter som egentlig bare skal filme noen bjørner, og på sin reise møter på trolljegeren som er spilt av Otto Jespersen. Denne noe spesielle jobben har han ene og alene ansvaret for. Det er nemlig hans jobb å passe på at trolla ikke kommer over strengt markerte grenser. Når mediestudentene får høre hans historie om de ulike trolla og at de har vært spesielt aktive den siste tiden, selv om de er i stor tvil, klarer de ikke å motstå fristelsen og blir med han på sitt oppdrag. (det vil si så snart trolljegeren får bekreftet at ingen av de tror på gud, for troll kan som alle vet lukte kristenmannsblod.)

Med Otto sin evne til å benytte one-liners tror jeg han vil være perfekt for denne filmen, for å hindre den i å bli for seriøs. Jeg vet ikke akkurat hvor fritt spillerom Otto får, og han kommer nok til å ha en mye mer seriøs rolle enn slik vi er vant til å se han, men jeg tror et par av hans one-liners og hans tilstedeværelse vil passe veldig bra inn i akkurat denne type film. Når det er sagt, så må jeg ta av meg hatten for selve trolla jeg har sett hittils, cod fishin' christ, de ser helt sinnsykt awesome ut! Jeg skal prøve å finne igjen bloggen til han som designet trolla, for han fortjener all kreditt han kan få. For de som ikke har sett traileren enda, så er en av de her:



Det kan virke som de kommer til å klare å balansere dosene med seriøst og morsomt veldig bra. Jeg gleder meg faktisk til å se denne filmen her og håper den lever opp til forhåpingene! Filmen har blitt vist på Fantastic Fest 2010, og ser ut til å ha blitt tatt godt i mot (de to første linkene er i fra Fantastic Fest 2010):

Les om filmen her, her
og i VG

Filmen har premiere 29. Oktober!

2 kommentarer:

  1. y0 bitch!

    Du skriver at du har "glemt endel norske" - men du glemmer ikke, du utelater ikke, og du ignorerer ei Norske Byggeklosser.
    Et mesterverk i Norsk filmhistorie! En film som selv japanerne burde digge!

    Uansett, litt mer info om samer her: http://ikkepedia.org/wiki/Samer

    *skrætt*

    SvarSlett
  2. haha, veldig sant! den må ikke glemmes :D

    SvarSlett