fredag 25. mars 2011

Militæret og grad av awesomeness!

Ja, nå har jeg vært i militæret i nesten tre måneder. Der har jeg gått den tunge veien fra rekrutt til flysoldat, som på godt norsk er det samme som å gå fra å være hundedritt til fyren som holder hundedritten uten pose. I denne perioden har jeg mr. Awesome fått testet meg både psykisk og fysisk på en ganske god måte og jeg må faktisk innrømme at militæret har fått meg til å sprenge mine egne grenser, noe som er veldig positivt og digg, men det er selvfølgelig ikke det positive og det politisk korrekte jeg skal skrive om i dag!

Det har tydeligvis gått rykter om at jeg ikke lenger er mr. Awesome og at jeg har blitt til noe så lavt som universets konge. Alt dette pga jeg ikke har fått blogget på en stund, men dette retter jeg opp i en relativt trøtt tilstand etter en skyteuke hvor vi fyrte av nesten tusen skudd hver på tre dager, noe som jeg under tvil kan anta er mer enn det de litt mer slitne gutta utafor Oslo S skyter på tre gode dager. Vi startet klokka 08.00 og sluttet rundt klokka 20.00, så man kan faktisk bli sliten og lei av å skyte også. Heldigvis kan man få ut den frustrasjonen med å skyte..I see what you did there mr. luftforsvaret. Uheldigvis har forsvaret en god måte å kompensere alt det morsomme vi gjør med like mye kjedelig arbeid. Så alle hylsene skulle selvfølgelig plukkes opp igjen, og tanken på at man har skutt ca. tusen skudd hver ble ganske raskt ikke like kul. Så vi startet da som ofte før noe som kun kan beskrives som slavearbeid, slavearbeid med dårlig lønn - hvis det er lov til å skrive slik. Med en timeslønn på rundt 6.50kr er det vanskelig å bruke det som et godt argument til hvorfor en gjør det en gjør, takk og lov har jeg fått en fadder fra afrika som jobber med å plukke bomull som sender meg hundre kroner i måneden. Alt jeg trenger å gjøre er å sende inn et par bilder i ny og ne med litt informasjon om hva pengene blir brukt til, en får en liten tåre i øyekroken av slik medmenneskelighet.



Under dette relativt lange oppholdet så vet jeg at dere hadde forventet at jeg skulle vært ultra elite marine general admiral på grunn av mine overlegne evner og umenneskelige krefter, men av en eller annen grunn er det hittils eneste jeg har blitt spesielt utvalgt til å være med på er tautrekkingslaget på rekrutten. Dette var jo ganske kult fordi de hadde mange å velge mellom, men det var kremen av norsk ungdom de trengte. Så etter en lang seleksjon var jeg en av de spesielt utvalgte. En av de store og sterke gutta....
 GREIT, DE VALGTE KANSKJE ETTER KROPPSVEKT!!! MEN JEG BLE VALGT FOR FAEN!!!!
Det hjelper ikke stort at når jeg tenker tilbake så var den første gangen jeg fikk skryt for noe var når jeg spylte asfalten utafor kasernen, "Detta kunne du bra, Opheim. Godt jobba!". Et kompliment  som forlenger livet, spesielt seks uker ut i rekrutten! En annen morsom ting var at jeg så og si er immun mot CS-gass, noe som rundt en av tusen er, effekten av awesomness ble ikke mindre med at jeg ble fortalt at det i all enkelhet betyr at jeg er flink til å puste, jeg liker å tenke på det som at jeg er for dum til å ikke puste.

                                               Ikke alle likte det like mye, eller hva Dugstad?

Når sant skal sies så har jeg opplevd utrolig mye bra, og masse av det er på grunn av mye slitsomt som man til og med kan hate der og da. En blir testet på en helt annen måte i militæret og jeg tror veldig mange ville hatt godt av å være der, mange ganger er det de som er i best form som syter mest. Det er masse som kan være hat når en er fysisk og psykisk sliten i forsvaret. Ting skal ofte ryddes, løftes, flyttes og vaskes når en er i komatilstand og ikke vil en forbanna dritt. Jeg kan si med en gang at mottoet (det med liten skrift) til forsvaret for rekrutter og menige er :

"Det som beveger seg skal hilses på, og det som står stille skal bæres" (Hassan).

En setning som popper opp i hodet hver gang jeg vil fullføre en positiv linje om livet i forsvaret er "mestringsfølelsen man får i dusjen etter en endt økt kan man ikke få noe annet sted", men føler den kan tolkes feil og forsvaret har vel kanskje sketsjy nok rykte på seg fra før av..For å få en god tid i forsvaret er det viktig med et godt befal og der hadde jeg heldigvis flaks både på rekrutten og på vakt og sikring, kult å ha sersjanter fra NIS også, Sersjant Vangen fikk våpenbruk i strid til å se ut som en film og jeg ganske ufrivillig parodierte den filmen hver gang jeg skulle prøve, så hadde vi kule UB-korporaler (Hoffengh og Horne/ Mr. Det der utgår), de jeg har på V&S er også maks rutinerte, så en kan ikke klage. Jeg kan også skrive masse awesome om alle de jævelig kule menneskene jeg har møtt i løpet av den tida, og de litt for mange syke dialektene en hører (en uskreven regel er at en må svare med samme dialekt som en blir tiltalt i). Gotta love it! MEN! nå føler jeg det nesten ble en litt for positiv stemning og da må en avslutte med en dead baby joke og det verste man kan høre i militæret :

"Whats funnier than a dead baby? - A dead baby in a clown suit" 

                                             "IVERKSETT!"


4 kommentarer:

  1. Og brått har menig Opheim inntatt rollen som mr. Awesome igjen. Godt å ha Kongen tilbake på sin trone!
    ________
    General Lars M Ernstzen

    SvarSlett
  2. Det er vist noen som trenger et ligg her merker jeg.. Faen så bra de to første avsnittene var - å så dabber det av!
    Akkurat som å se Opheimen<3 IRL!

    1: avsnitt - Opheimen drikker 2 pils
    2: avsnitt - Here comes the third, the paint of no return..

    2: avsnitt - Opheimen sovner i golfen, våkner i mitt eget spy i baksetet og skjønner ikke hva han har gjort.. Er ikke lett å være mister awesome når man skriver MER enn 2 avsnitt!

    Når du til og med latteliggjør de med Downs syndrom (ref Tangerudbakken) har det tilta greit.

    Skjerp deg!

    SvarSlett
  3. Dead baby-vitser er vel kun lov når man hvisker til sidemann etter 3liter alkohol ala Phillip?

    Nå gidder jeg ikke kommentere mer før du har slått meg i dart!!!!!!!!!

    SvarSlett
  4. DU HADDE IKKE NOE TEKNIKK MORTEN!!!!!!

    SvarSlett